a nézőtéren egy félig-meddig barátságosnak tűnő boszorkány tartja szóval az
aprónépet, majd kezdődik a varázslat, és a színpadon egy hatalmas mesekönyv
lapjai életre kelnek. A Furfangos mese egy olyan világba repíti a gyerekeket,
amelyben a megszokott dolgok nem azok, aminek látszanak, és a klasszikus
mesekaraktereken is csavart egyet a szerző. Ki ne ismerné például a hős királyfi
és a kelekótya szolga párosát? Na, akkor ezt most fordítsuk meg…
A Békéscsabai Jókai Színház 2025-26-os évadának első mesebemutatója, Szép
Bence – Tóth Gábor – Lénárt László: Furfangos meséje a legifjabb
közönségréteg számára készült. A darab rendezője Puskás Dániel (SZFE eh.).
„A mesékkel és az ifjúsági előadásokkal alapozzuk meg a jövő színházba járó,
kultúrafogyasztó generációjának elköteleződését. Különleges és szép feladat
számomra a Furfangos mese, hiszen nem én találtam meg a darabot, hanem a
darab talált meg engem – még évekkel ezelőtt játszottam Eszes András szerepét,
és nagyon megszerettem, így amikor megkaptam a rendezés lehetőségét, ez a
mese volt az első gondolatom. A célunk az volt, hogy egy modern előadást
hozzunk létre, ami a mai gyerekek, a mai fiatalok szóhasználatában,
gondolatvilágában és tempójában íródott történeten alapul. Gondolkodásra
serkent, hiszen a logikai fejtörők sarkalatos pontjai a mese dramaturgiájának,
emellett nagyon látványos és humoros. Fontos, hogy a felnőttek is jól
szórakozzanak, hiszen ők hozzák el a gyerekeket a színházba – reményeink
szerint nem látunk majd unatkozó tanító nénit vagy szundikáló apukát a
nézőtéren. Hiszem, hogy rengeteg jókedvet és mosolyt visznek majd haza a
gyerekek előadás után – egy olyan élményt, amely megalapozza és
meghatározza későbbi színházba járási szokásaikat.”
A hatalmas, lapozható mesekönyv segítségével öt különböző teret hoz létre az
előadás díszlettervezője, Egyed Zoltán. „A könyv fő funkciója a lapozhatóság –
ez adja a cselekmény hátterét. Kinyitva négy méter széles és három méter
magas, így kitölti a nagyszínpadi teret, de összecsukva praktikusan utaztatható.
A könyv gerincéhez, a középtengelyhez csatlakozik egy 50 cm átmérőjű gyűrű,
ennek az ívén fordulnak el a lapok. A munkafolyamat során külön érdekesség
volt, hogy a grafikák megalkotásakor ötvöztem a kézi rajz és a mesterséges
intelligencia használatát. Volt egy strukturális elképzelésem arról, hogyan
nézzen ki a grafika, és az AI segítségével több variációt hoztam létre, mire
elkészült a végleges verzió – érdekes és szükséges megtapasztalni, hogy egy
alkotó hogyan tudja beilleszteni az AI-t, mint új technológiát a klasszikus
munkafolyamatokba.”
A színpadot benépesítő alakok igazi mesebabák: ismerős, otthonos, ölelnivaló
figurák, melyek ott ülnek bármelyik gyerekszoba polcán – emelte ki Kiss Kata
jelmeztervező. „A mese története most játszódik, nem kellett korban utaznunk.
Ebbe a mai stílusba csempésztem bele a klasszikus mesei elemeket, ügyelve
arra, hogy felismerhető, de mégis játékos legyen – a királynak ugyan arannyal
átszőtt öltönye van, de a koronája puzzle-darabokból készült, az édességimádó
királyfié pedig csokipapírokból. A jelmezekben van egy koncepcionális
egységesség, de a különféle mintájú és struktúrájú anyagok megadják minden
szereplőnek az egyéniséget. Ezt a játékosságot erősítik a fonalból készült
parókák is.”
A zenés mesejáték műfajilag sokszínű és stílusában változatos dalai olyan
modernitást és igényességet adnak a mesének, ami további biztosíték arra, hogy
nem csupán a legkisebbek, hanem a nagyobbacskák és a felnőttek is élvezni
fogják a Furfangos mesét. Ha az a cél, hogy a jövő közönsége minél hamarabb
szeressen bele a színházba, akkor ez az előadás szerelem lesz – első látásra.
Az előadás az NKA támogatásával valósult meg.













